Werkwijze en voorwaarden

Hoe kan ik een reis boeken?
Bij Abel reizen is het mogelijk om een offerte op maat te laten maken via de website, telefonisch en per mail. Het is aan te raden om het formulier op de website te gebruiken. Hier staat alle relevante informatie op en stapsgewijs kunt u een reis samenstellen die bij u past. Indien u toch vragen heeft over de reis of in te vullen gegevens neem dan contact op via de website. Indien u eenmaal akkoord gaat met een offerte wordt er een bevestiging naar het opgegeven emailadres gemaild waarin staat wat u verder kunt verwachten tot het vertrek.

U heeft een reservering geplaatst, en dan?
Wij gaan direct aan de slag om de accommodaties en eventuele activiteiten en vervoersmaatschappijen contact op te nemen om de beschikbaarheid te controleren. Binnen 2 weken ontvangt u een offerte op maat. Als deze voldoet aan uw wensen dat gaat u akkoord via de mail. Een bevestigingsmail wordt verstuurd wat tevens de reisovereenkomst is.

De reisovereenkomst bevat verder inhoudelijk het programma, de persoonsgegevens en de vastgelegde data. Uiterlijk 2 weken voor vertrek ontvangt u de reisbescheiden met de details van de reserveringen, route en programma. Indien een accommodatie vol zit zoeken wij een gelijkwaardig alternatief. Mocht het alternatief erg afwijken en/of extra kosten met zich meebrengen dan nemen wij eerst telefonisch contact met u op om dit voor te leggen.

Wat houdt STO reisgarantie in?
Om te voldoen aan de wettelijke verplichte garantieregeling maakt Abel reizen gebruik van STO-reisgarantie op al haar pakketreizen. Stichting Take Over (STO) zal in geval van faillissement van Abel reizen ervoor zorgen, afhankelijk in welke fase van de reis u zich bevindt, dat u uw geld terug krijgt, u uw reis kunt vervolgen of naar huis kunt reizen. Om dit te kunnen realiseren maakt STO gebruik van een derdengeldenregeling. Als reiziger betaalt u de reissom niet aan Abel reizen, maar betaalt u deze aan Stichting DerdengeldenCerto Escrow. Certo Escrow, een door de Nederlandsche Bank vrijgestelde betaaldienstverlener, beheert deze stichting. Wanneer Abel reizen voor het einde van uw reis niet in surseance van betaling komt of failliet gaat wordt uw geld 1 dag na afloop van uw reis vrijgegeven aan Abel reizen. Mocht Abel reizen voor het einde vanuw reis in surseance vanbetaling terecht komen of failliet gaan dan gaan uw reisgelden naar STO. Zo kunnen de schuldeisers niet bij uw geld. Indien u nog niet op reis bent ontvangt u de betaalde reissom terug. Wanneer u reeds onderweg bent zal STO ervoor zorgen dat u ofwel het rechtmatige deel van uw reissom terug krijgt, dat u uw reis kan afmaken of dat u naar huis kunt terug keren.

Wat houdt de VvKR in?
Abel reizen is aangesloten bij de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties. Dit is een vereniging met reisspecialisten dat een platform biedt voor kleinschalige reisorganisaties en ondersteuning biedt en kleine touroperators promoot.

Het overmaken van de reissom
Nadat u van Abel reizen een boekingsbevestiging en factuur hebt ontvangen, ontvangt u van Certo Escrow per email een uitnodiging met een gebruikersnaam en wachtwoord. U wordt gevraagd in te loggen op het beveiligde gedeelte van de website van Certo Escrow. Na bevestiging van de uitnodiging kunt u direct overgaan tot betaling. U kunt indien u niet aan internetbankieren doet, ook een overboeking doen. Afhankelijk van het tijdstip van boeking ontvangt u een verzoek tot betaling van de aanbetaling en later tot betaling van het restant van de reissom of tot betaling van de hele reissom in een keer als u kort voor vertrek boekt. Voor alle boekingen geldt dat de volledige reissom voor vertrek betaald dient te zijn aan de Stichting Derdengelden Certo Escrow.

Wat als u een wijziging wilt aanbrengen na het boeken?
Wilt u na het boeken wijzigingen doorgeven dan is het advies om dat zo snel mogelijk te doen. Wij zullen de wijzigingen verwerken en koppelen dit terug naar u. Indien er extra kosten gemaakt worden zullen deze in rekening worden gebracht. Middels de website van Certow Escrow kunt u de reis annuleren en de vooruitbetaalde reissom (deels) terug krijgen, afhankelijk van de gemaakte kosten.

Wat voor informatie ontvang ik voor vertrek?
Circa 2 weken voor vertrek krijgt u van ons de reisbescheiden. Dit is een pakket dat per mail of post wordt opgestuurd met alle relevante gegevens om op reis te gaan. De reisbescheiden bestaat uit een document met gedetailleerde dag- tot dagbeschrijving met routeinformatie, reserveringen voor de accommodatie(s) en/of activiteiten en/of vervoersmaatschappijen zoals de ferry of de trein. Indien inbegrepen in de reissom ontvangt u een kaart waarop de route is gemarkeerd.

Hoe komt de prijs van de reis tot stand?
De gepubliceerde prijzen op de website is de prijs per persoon op basis van 2 personen die een accommodatie delen. Het betreft een totaalprijs. Belastingen, reserveringskosten, administratiekosten, calamiteitenfonds en kosten waarborgfonds zitten er bij in met uitsluiting van toeristenbelasting en tol. Houdt u er rekening mee dat in sommige landen er ter plekke een toeristenbelasting moet worden betaald. Dit zal duidelijk gecommuniceerd worden. De accommodaties worden beschreven op de website. De prijs op de website is de meeste actuele prijs. Nadat er geboekt is wordt de prijs van het moment van boeken aangehouden. De prijs bij de reis wordt toegelicht op de website.

Hoe avontuurlijk zijn de Abel reizen?
De reizen zijn met de auto, fiets of per voet door natuurgebieden en kennen een avontuurlijk karakter. Het is belangrijk om na te gaan hoe avontuurlijk dit precies is zodat de intentie van de reis overeenkomt met de verwachting van de reiziger. Er zijn flinke verschillen in de fysieke inspanning en het gevoel van comfort.

Moet ik het heen- en terugvervoer zelf regelen?
Ja. De reissom is exclusief de kosten voor de heen- en terugvervoer. Het is belangrijk dat u weet waar u voor betaalt. Op de website is er dan ook een pagina aangemaakt per reis dat beschrijft wat er inclusief de reissom is maar ook exclusief en eventueel optioneel. Neemt u dit aandachtig door om misverstanden te voorkomen. Houdt u er rekening mee dat bij het boeken van vliegtickets er vaak nog kosten voor bagage bijkomen en dat er voor afwijkende bagage er speciale regels en tarieven gelden. Wilt u uw eigen fiets meenemen met vliegen, dan is het verstandig om contact op te nemen met de reisagent of vervoersmaatschappij om de kosten er van op te vragen. Vervoersmaatschappijen garanderen niet dat uw fiets onbeschadigd aankomt. Indien er een tussenstop is beseft u dat er extra tijd nodig is om afwijkende bagage zoals de fiets over te plaatsen. Een tussenstop van korter dan een uur brengt daardoor het risico met zich mee dat de afwijkende bagage niet op tijd ingecheckt is.

Wat voor accommodatie zit er bij de reis?
De accommodaties die zijn opgenomen in de reis zijn met zorg uitgekozen. Er is gelet op de aanwezigheid van voorzieningen, de geografische ligging en het contact met de beheerder. Het verblijf is goed bereikbaar en in de meeste gevallen met mooi uitzicht, aan het water of juist tegen een berg aan. In de reisbescheiden is omschreven wat u kunt verwachten aan voorzieningen en de indeling van de accommodatie. U overnacht in een eigen kamer of blokhut met privacy. In de meeste gevallen heeft u de beschikking over een badkamer met wc en douche. Dit is helaas niet te garanderen.

Zijn er activiteiten tijdens een rondreis met de auto?
Bij de rondreizen met de auto bepaalt u zelf of u de voorgestelde wandelingen en andere activiteiten doet. De wandelingen in het programma zijn dagtochten die goed gemarkeerd zijn en bereikbaar zijn voor de auto. Veelal geven informatieborden bij de parkeerplaats aan waar u op moet letten, hoe de route gaat, hoe deze gemarkeerd is en wordt er een kledingadvies gegeven. De activiteiten die als optie tijdens het boeken worden aangeboden worden uitgevoerd door lokale buitensportorganisaties die Engelstalige instructeurs in dienst hebben en ervaring hebben met toeristen. Het is uw verantwoordelijkheid om de instructies goed te volgen en geen roekeloos gedrag te vertonen die u of uw reisgenoten in gevaar kunnen brengen.

Hoe ziet een fietsreis eruit en over wat voor terrein rij je?
De fietstochten gaan zoveel mogelijk over fietspaden, maar het is onvermijdelijk dat er over autowegen wordt gereden. Als fietser is het belangrijk om goed op te vallen voor de andere weggebruikers en rekening te houden met snel veranderende weersomstandigheden uit veiligheidsoverwegingen. De wegen zijn in goede staat en de navigatie is met behulp van een kaart en de verkeersborden onderweg goed te doen. Een basisconditie waarbij de reiziger circa 50 kilometer op een mountainbike dagelijks kan fietsen is een vereiste. Er wordt van u verwacht dat u de dag- tot dagbeschrijving doorneemt en op de hoogte bent van de lokale regels. Om op tijd aan te komen bij de afgesproken accommodatie is het aan te raden om voor 11:00 te vertrekken. Indien u verwacht later dan 18:00 aan te komen is raadzaam om telefonisch contact op te nemen en dit door te geven om misverstanden te voorkomen. De fietsen zijn huurfietsen van lokale verhuurbedrijven en over het algemeen uitgerust met een reparatiesetje, extra binnenband, pompje en een slot. Wij gaan er vanuit dat u bekend bent met de meestvoorkomende technische handelingen die plaats kunnen vinden (plakken of vervangen binnenband). Verstandig is het om het telefoonnummer van het verhuurbedrijf in uw mobiele telefoon op te nemen mocht u advies nodig hebben. De weersomstandigheden kunnen een grote impact hebben op uw vakantiegenot en beleving van het gebied. Als voorbereiding is dan ook aan te raden om op de hoogte zijn van het klimaat van de bestemming en passende kleding mee te nemen.

Informatie tol Scandinavië
Noorwegen maakt gebruik van tolwegen waar u bij de autovakantie voor betaald. Dit bedrag zit niet in de reissom inbegrepen. Noorwegen maakt gebruik van tijdelijke toltrajecten bij brugverbindingen, tunnels en nieuwe wegen totdat de kosten van de bouw terugverdiend zijn. Daarnaast zijn er diverse steden die tolwegen hanteren. U kunt er voor kiezen om door te rijden en achteraf te betalen. Camera’s registreren uw kenteken en binnen 4 tot 6 maanden na uw reis kunt u een factuur verwachten van Euro Parking Collection (EPC). U kunt er ook kiezen uw kenteken te registeren op de website www.autopass.no. Hiervoor is een creditcard nodig. Tijdens uw reis heeft u direct inzage in de tolkosten via de website. Er wordt een borg van 300 NOK ingehouden op de creditcard en niet verbruikt tegoed wordt na 85 dagen bijgeschreven. Een aantal trajecten kan het nog zijn dat er ter plekke betaald moet worden. Op www.autopass.no kunt u de tarieven van de trajecten vinden.

Calamiteit en nu?
Het kan gebeuren dat er tijdens uw vakantie een calamiteit is. Denk aan een natuurramp of ernstige onlusten in het gebied, waardoor het reisprogramma moet worden aangepast of geannuleerd voor vertrek. De extra kosten die worden veroorzaakte kan verhaald worden door het Calamiteitenfonds waar Abel reizen bij is aangesloten. In de reissom is 2,50 EUR per boeking ingehouden die deze dienst bekostigd. Bij een dreigende natuurramp kan het Calamiteitenfonds een dekkingsbeperking instellen. De garantie wordt dan ingetrokken. Vanaf 30 dagen voor vertrek kunt u uw reis kosteloos annuleren en u krijgt uw geld terug van Abel reizen. Meer informatie over de voorwaarden van het Calamiteitenfonds vindt u op www.calamiteitenfonds.nl

Abel Reizen Voorwaarden

Meer over Abel »

Abel Reizen is...

  • Uw gids op afstand
  • Georganiseerd avontuur
  • Reisplan op maat
  • Kleinschalig

Ik help u graag verder