fbpx

Reizen en het corona (Covid-19) virus

Reizen en het corona (covid-19) virus

Update: 17 Januari 2021

Het Corona virus is op 11 maart 2020 door het WHO (World Health Organization) uitgeroepen tot een pandemie. De snelle toename na de uitbraak in Wuhan, China, in december 2019 van het aantal geïnfecteerden wereldwijd zorgt voor drastische maatregelen die van land tot land verschillen. Om verdere verspreiding te beperken worden (in) reisbeperkingen opgelegd, grote evenementen afgelast en ook scholen en het openbaar vervoer nemen maatregelen. In Nederland is het RIVM het nationale gezondheidsinstituut dat de overheid voorziet van advies. Hier een actueel overzicht voor reizigers die naar Noord Europa willen gaan en vragen m.b.t. reizen en de reisovereenkomst.

Aanvragen Covid-19 certificaat

Voor een aantal landen is bij aankomst een geldig certificaat nodig met een negatieve uitkomst van Covid-19. Dit dien je als reiziger te overhandigen bij aankomst en mag niet ouder zijn dan 72 uur. Hiermee voorkom je een quarantaine periode. In Nederland zijn er meerdere organisaties die een dergelijke certificaat afgeven. Testen bij de GGD kan alleen bij klachten en daarnaast wordt er geen certificaat verstrekt. In Nederland werken wij samen met Coronalab.eu bij het aanvragen van een PCR test met certificaat. Een PCR test geeft aan of je op dit moment besmet bent met het Coronavirus (SARS-CoV 2).

Hoe werkt het aanvragen van een PCR test?

U gaat naar de website van Coronalab.eu en maakt een afspraak voor een PCR test met certificaat. Er zijn testlocaties te vinden in Amsterdam, Zeist, Den Haag, Liempe, Hilversum, Hoogeveen, Breda en Zwolle. Als de test voor 11:30 uur plaatsvindt is de uitslag voor 22:00 uur bekend. Is de afspraak na 11:30 dan volgt de uitslag een dag later. De prijs van een PCR test is € 149,95 incl. btw. Indien u klant bent bij Abel reizen krijgt u een korting bij de aanvraag. Let er bij het certificaat goed op of deze digitaal of afgedrukt mee moet worden genomen.

Statistieken Corona op Re-open EU

Om een overzicht te krijgen van de gezondheidssituatie en de regels betrekking tot toerisme in een EU land is er de website Re-open EU gelanceerd. Bekijk per land nauwkeurig de Corona (Covid-19) statistieken en de regels die gelden voor de inwoners.

Corona kaart EU

Reisadvies MinBuza

Voor het meest actuele reisadvies kun je terecht bij de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het MinBuza werkt met een kleur bij ieder advies. Kleurcodes worden afgegeven voor een land, regio of plaats. Hier kort de betekenis van de kleurcode:
• Groen: geen bijzondere veiligheidssituaties
• Geel: let op veiligheidssituaties (veiligheidsrisico’s die afwijken van Nederland, opletten)
• Oranje: Alleen noodzakelijk reizen (alleen reizen indien echt noodzakelijk, vakantiereizen zijn niet noodzakelijk)
• Rood: niet reizen (ernstige veiligheidssituaties en levensbedreigend)

Ga je op vakantie naar een bestemming met een negatief reisadvies houdt er dan rekening mee dat je reisverzekering niet dekkend is in geval van repatriëring en in Nederland in quarantaine moet. Bereid je ook voor op een ‘test and travel’ beleid en restricties in horeca en toeristische attracties.

Reisadvies Zweden: oranje 

De grenzen zijn open voor Nederlanders en alle inwoners uit Schengenlanden. Het beleid van de overheid is minder streng en ingrijpend dan veel Europese landen. Scholen, horeca en winkels bleven open, met inachtneming van 1,5 meter afstand, en de inwoners van 70 jaar en ouder werd gevraagd aan social distancing te doen. Er is geen quarantaineverplichting bij aankomst in het land. Ben je van plan naar Zweden te gaan lees dan de pagina VisitSweden. Op de pagina van de Zweedse overheid lees je wat de richtlijnen en adviezen m.b.t. accommodaties en activiteiten. In december 2020 is er nieuwe wetgeving aangenomen waarbij het voor de Zweedse overheid mogelijk is om vrijheidsbeperkende maatregelen in te voeren zoals het sluiten van winkels, scholen, horeca.

Reisadvies Noorwegen: oranje

Noorwegen houdt een lijst bij van landen en iedere 2 weken volgt er een update. Hierbij wordt gekeken naar  aantal besmettingen per 100.000 inwoners. Actuele informatie op VisitNorway in het Nederlands en de site van het Noorse Instituut voor Volksgezondheid (NIPH).

Noorwegen heeft strenge reisbeperkingen voor reizigers uit Nederland omdat het aantal besmettingen in Nederland hoog is en het aantal besmettingen in Noorwegen ook stijgt. Bij aankomst in Noorwegen moeten reizigers uit Nederland de uitslag van een negatieve Covid-19 test overleggen die maximaal 72 uur oud mag zijn bij aankomst. Zonder deze test mag u Noorwegen niet in. Voor alle mensen die Noorwegen binnenkomen geldt dat ze zich binnen 24 uur (opnieuw) moeten laten testen. De quarantaine moet ook bij een negatieve testuitslag worden afgemaakt.

Reisadvies Finland: oranje

Actueel nieuws over de (quarantaine) maatregelen is te vinden op VisitFinland en de website van de overheid. Finland houdt een lijst bij van landen. Hier wordt gekeken naar aantal positief geteste mensen per 100.000 inwoners de afgelopen 2 weken. Bij aankomst kan er gevraagd worden om een bewijs van negatieve testuitkomst op Covid niet ouder dan 72 uur. Een tweede test volgt minstens 72 uur later en bij nogmaals negatief mag er vrij gereisd worden.

Mogelijke maatregelen bij aankomst: quarantaine en een test.

Reisadvies Verenigd Koninkrijk: oranje

Actueel nieuws is te vinden op VisitBritain en de website van de overheid. Engeland, Wales, Schotland en Noord Ierland hebben hun eigen regels en maatregelen getroffen. Bekijk hier de website van de Schotse overheid voor nieuws.

Vanaf 15 januari 00:01 zal, naast de verplichte negatieve PCR-test van maximaal 72 uur voor vertrek, een negatieve antigeensneltest direct voor vertrek verplicht worden gesteld voor alle reizigers die met het vliegtuig vanuit het Verenigd Koninkrijk en Ierland naar Nederland reizen.

Het reisadvies verandert naar oranje/rood, en nu?

Nu is het niet verantwoord om af te reizen naar de bestemming en komt de reisorganisator in actie. Er wordt contact met je opgenomen. Wellicht wil je de reis verplaatsen, of een andere bestemming en anders krijg je je geld terug. Hierbij is het tijdstip van belang van het advies en de reisdata. Lees ook ‘kosten van annuleren’.

Welke maatregelen worden er genomen door landen?

De autoriteiten nemen verschillende maatregelen ter bescherming van de inwoners en laten zich leiden door het WHO. Naast inreisbeperkingen worden er in enkele landen reizigers die zijn blootgesteld aan infectiegevaar in quarantaine gezet. Ook is het mogelijk dat reizigers bij aankomst van een land een medische verklaring moeten invullen en/of dat de temperatuur wordt gemeten. Reizigers met koorts- en/of hoestklachten kunnen nader onderzocht worden. Dit kan ook het geval zijn bij een cruisetocht (bijv. de Hurtigruten in Noorwegen). Openbare plaatsen en ook accommodaties kunnen ook worden ontsmet. Buitensportzaken zijn bezig om na ieder gebruik van het materiaal (fietsen, kayaks etc.) dit te ontsmetten. De maatregelen verschillen heel erg van land tot land. Verwacht in ieder geval beperkte openingstijden en capaciteit van horeca en open vervoer.

Hoe zit het met de Hurtigruten in Noorwegen?

De laatste stand van zaken is te vinden op hun website. Vanaf 20 juli zijn de boten weer gaan varen en zullen geleidelijk aan gaan opschalen naar het reguliere schema.

Kunnen landen reizigers weigeren?

Ja dat kan zeker. De maatregelen verschillen van land tot land. Nu het aantal besmettingen in Nederland blijft oplopen leidt dat tot inreisbeperkingen van landen voor Nederlanders. Op de site van het IATA (Internationale Luchtvaartorganisatie) kun je een update vinden van deze maatregelen.

Kan ik nu nog wel een reis boeken?

Ja dat kan. Het kan goed zijn dat de reisbeperkingen in de aanloop naar de reis worden opgeheven. Ga voor de zekerheid in overleg met de reisadviseur om dit voor te leggen. Wel is van belang om een goede reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. Bedenk dat het mogelijk is dat er extra maatregelen worden getroffen zodra reizen weer is toegestaan (bijv. mondkapje vliegtuig, testen in land van bestemming op aanwezigheid Covid-19).

Moet ik mijn reis annuleren?

Die keuze is natuurlijk aan de reiziger. Het is (zeer) lastig in te schatten hoe de uitbraak zich ontwikkelt en de maatregelen die worden genomen de komende periode. Als de reisaanbieder de uitvoerende diensten wel kan aanbieden (accommodatie, activiteiten etc.) dan gelden de annuleringsvoorwaarden van de reisovereenkomst bij annuleren van de klant. Zodra de reisaanbieder de pakketreis niet meer kan uitvoeren wordt er contact met de klant opgezocht om tot een passende oplossing te komen. Het kan dus zo zijn dat een reiziger wellicht niet op de plaats van bestemming kan komen, dat is echter niet de verantwoordelijkheid van de reisorganisator. Van belang is of op het moment van annuleren bekend is wat de ernst van de veiligheidssituatie is tijdens de reisdagen. De reiziger die 2 maanden van tevoren wilt annuleren kan dit doorgaans niet kosteloos doen omdat de ernst van de situatie niet bekend is op de reisdata.

Wat te doen bij een negatief reisadvies?

U kunt ervoor kiezen om te wachten. Kijken hoe de uitbraak zich ontwikkelt en het land waar u heen gaat reageert. U kunt ervoor kiezen om te annuleren. In dat geval is het belangrijk na te gaan of er kosten aan verbonden zijn. U kunt in contact gaan met de reisorganisator om te kijken of een verplaatsing van de reisdata mogelijk is.

Is omboeken van de reis mogelijk?

Ja. Indien u ervoor kiest om liever de vakantie op een later moment in het jaar of in 2021 plaats te laten vinden is dat mogelijk. In dat geval wordt er een voucher uitgegeven ter waarde van de reissom. Het betaalde bedrag blijft op de rekening staan van STO Garant. Let op! Voor het omboeken kunnen wel kosten aan verbonden zijn, maar over het algemeen zullen deze kosten lager uitvallen dan bij annuleren. Immers de accommodaties en buitensportzaken waar we mee samenwerken zullen ook lagere kosten rekenen.

Veel reisorganisaties (net als Abel reizen) hebben er in 2021 voor gekozen om niet meer met reisvouchers te werken. Dat betekent dat wanneer een reis door de reisorganisatie wordt geannuleerd de reissom wordt teruggestort op de rekening.

De reiziger die de reis heeft geboekt kan de organisator verzoeken de overeenkomst te wijzigen. De reisorganisatie is hier niet toe gehouden. De reisorganisatie stelt de reiziger op de hoogte van de nieuwe reissom. Indien de reiziger akkoord gaat met de kosten van de wijziging zijn de nieuwe reissom en wijzigingskosten verschuldigd. Indien de nieuwe reissom lager uitvalt dan de oorspronkelijke reissom, wordt het verschil verrekend met de verschuldigde wijzigingskosten.

Hoe zit het met de kosten bij annuleren?

Wie vanaf 15 juni 2020 een reis boekt doet er goed aan eerst onderzoek te doen naar de dekking van de reis- en annuleringsverzekering. Een nieuwe uitbraak van het virus wordt niet meer als onvoorziene omstandigheden gezien dus de kosten die hieruit volgen worden niet vergoed. Van belang is het moment van afsluiten van je verzekering en de voorwaarden die van toepassing zijn. Indien je vlak voor de reis moet annuleren wegens ziekte (Covid-19) en kun je dit bewijzen zal de verzekeraar de kosten (waarschijnlijk) vergoeden. Mocht je niet kunnen afreizen wegens een inreisverbod dan kun je geen beroep doen op de annuleringsverzekering. Ben je vakantie aan het vieren en moet je noodgedwongen het land verlaten door een ‘lockdown’ dan kun je in de meeste gevallen geen beroep doen op je verzekering. Medische kosten in het buitenland en door ziekte en dus ook Covid-19 worden wel vergoed door de zorgverzekering, uit te breiden met een reisverzekering. Meer informatie op de website van het verbond van de verzekeraars.

Kan de reisorganisator de reis annuleren?

Ja dat kan. De reisorganisator kan een kleine wijziging wel doorvoeren (aanpassing van de route), maar voor grote wijzigingen is toestemming van de klant nodig. Gaat de klant niet akkoord dan heeft die recht op volledige teruggave van de reissom. Als de reis niet uitgevoerd kan worden zoals deze in de overeenkomst staat neemt de organisator contact op.

Als ik in een hotel in quarantaine wordt gezet, wie betaalt de kosten?

De reisorganisator zal hulp en bijstand verlenen waar nodig, maar dat is niet zo eenvoudig als het hotel ‘op slot’ zit. De partijen en dus ook de reisorganisator staan voor een overmachtssituatie. Op dat moment zijn de kosten voor de reiziger. Informeer bij de verzekeraar hoe ver de dekking reikt van de reisverzekering.

Waar vind ik meer informatie over mijn verzekering?

Op de website van Independer kun je zien wat de vergoeding is per verzekeraar.

Waar vind ik meer informatie over reizen en Corona?

De veelgestelde vragen van de ANVR is hier te vinden. Naast de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben zij een reisapplicatie van actueel nieuws voor op de mobiele telefoon. En dan is er natuurlijk het RIVM met het meest actuele nieuws en adviezen.

Meer over Abel »

Abel Reizen is...

  • Reizen met meer natuurbeleving.
  • Betrokken bij het samenstellen van uw vakantie.
  • Maatwerk voor ieder reisgezelschap.
  • Van en voor natuurliefhebbers.

Ik help u graag verder

Daan Remijnse

Misschien is dit iets voor jou...

bekijk vakantie
E-bike / Fietsvakantie

Fietsvakantie Schotland

  • Schotland
  • 13 dagen
  • vanaf €1600
bekijk vakantie
bekijk vakantie
Lapland-vakantie

Winter in Fins Lapland

  • Schotland
  • 8 dagen
  • vanaf €825
bekijk vakantie
bekijk vakantie
E-bike / Fietsvakantie

Fietsen op de Lofoten

  • Noorwegen
  • 8 dagen
  • vanaf €1250
bekijk vakantie
bochure

Gratis de reisbrochure 2021 direct in je inbox!

  • Volledig reisaanbod
  • Laat je inspireren wanneer het jou uitkomt!
Vraag gratis brochure aan